Primena virtuelne realnosti za simulaciju upravljanja kranom
Aleksandra Dinić | Diplomski rad
U računarskoj grafici, 3D modelovanje predstavlja iscrtavanje tačaka (verteksa) u trodimenzionalnom prostoru.Povezivanjem tih tačaka, kreira se poligon u tom prostoru. Kreiranjem dovoljnog broja poligona možemo stvoriti bilo koji oblik. Proizvod 3D modelovanja je 3D objekat predstavljen grupom tačaka u 3D prostoru, povezanih raznim geometrijskim oblicima kao što su trouglovi, četvorouglovi, linije, zakrivljene površi itd. Trenutno najpopularnija primena 3D modelovanja jeste upotreba modela u virtuelnoj realnosti. Virtuelna stvarnost (engl. virtual reality, skraćeno VR) predstavlja kompjutersku simulaciju okruženja u kojem se nalazite. Tako stvoreno okruženje uopšte ne mora da bude isto kao svakodnevno, već može da bude smešteno u svemir, na dno mora, u praistoriju, ili na bilo koje drugo izabrano mesto. Teorijski, u pitanju je potpuna simulacija, što znači da možete da osetite visinu na kojoj se nalazite, da osetite teksture prostora oko vas , pa čak i da imate osećaj kretanja u simuliranom okruženju. I pored svega toga, korisnik je svestan da je u pitanju samo simulacija, a ne stvarnost. Takva simulacija se zove virtuelna tj. veštačka stvarnost.
Ideja video igre jeste simuliranje vožnje krana na gradilištu. Korisnik korišćenjem VR Head set-ova može da oseti visinu na kojoj se nalazi i da pomera razne materijale na gradilištu koji su potrebni za izgradnju objekta koji se nalazi pred njim. Čitava scena modelovana je u softveru Autodesk Maya, napravljen je kran u kome se nalazi korisnik sa svim detaljima koji su potrebni za što verniji prikaz istog. Osim toga, napravljen je deo grada u kome se nalazi gradilište sa glavnom zgradom koja je u izgradnji. Korišćena je tehnika automatskog UV mapiranja a potom su dodate teksture. Čitava scena ja potom implementirana u softver Unity gde su elementi pisanjem različitih skriptova dobili određene funkcije u video igri. Delovima krana omogućeno je rotiranje i spuštanje kako bi teret sa gradilišta bio prenet na željeno mesto.
Jedna ovakva simulacija, kasnije se može koristiti za obuku operatera krana. Ovakva obuka u kojoj se koristi VR trenutno nije dostupna u našoj zemlji. Klasične obuke koštaju puno. Osim uštede novca, ovakva obuka smanjuje rizik od mogućeg povređivanja i štete na opremi.
https://mt.elfak.ni.ac.rs/index.php/sr/projekti/11-kategorija-sr-yu/projekti/31-primena-virtuelne-realnosti-za-simulaciju-upravljanja-kranom#sigFreeId92d5204c90